Školní zralost
1. Tělesný vývoj a zdravotní stav: posuzuje lékař nebo odborný lékař
2. Poznávací funkce:
- Vizuomotorika a grafomotorika:
- Správně drží tužku, kreslí plynule
- Nakreslí postavu člověka i s detaily, dům, zvíře, strom nebo auto apod.
- Zvládne napodobení nebo obtažení různých tvarů, čar a klikyháků
- Při kreslení již nestřídá ruce (pokud ano, nepřecvičujte, ale poraďte se s psychologem nebo spec. pedagogem v poradně)
- Řeč:
- Vyslovuje bez větších nedostatků (pokud ne, je nutná návštěva logopeda), mluví ve větách, dokáže smysluplně vyjádřit myšlenku, mluví gramaticky správně, používá i minulý a budoucí čas, rozliší jednotné a množné číslo
- Zná své jméno a příjmení, jména rodičů a sourozenců, kamarádů, případně svoji adresu- pojmenuje běžné věci na obrázku, dokáže říct, k čemu se používají, dokáže rozlišit činnosti a profese
- Umí tvořit protiklady, pozná a pojmenuje nesmysl, přiřadí, co k sobě patří
- Umí básničku, písničku, vyprávění, krátkou pohádku
- Sluchové a zrakové vnímání:
- Rozliší základní barvy, pojmenuje je, přiřadí odstíny barev
- Umí rozlišit obrázek na pozadí, umí sledovat čáru mezi ostatními liniemi (bludiště, spojovačky), složí obrázek z několika částí (jednoduché puzzle)
- Najde v řadě odlišný obrázek, pozná shodné a odlišné dvojice, pozná shodu nebo rozdíl u obrázků, které jsou stranově obrácené podle svislé i vodorovné osy
- Určí první písmenko ve slově, najde slovo, které začíná zadaným písmenem
- Rozliší stejná a různá slova lišící se jedním písmenem
- Pozná počet slabik ve slově (např. vytleská)
- Zopakuje větu alespoň z 5 slov, naučí se básničku
- Vnímání prostoru a času:
- Rozlišuje nahoře – dole, níž – výš, daleko – blízko, první – poslední atd.
- Chápe význam před, na, za, pod, vedle, mezi
- Začíná rozlišovat pravou a levou stranu
- Rozlišuje, co se dělá ráno, v poledne, večer
- Rozliší pojmy dříve a později, včera – dnes - zítra
- Začíná se orientovat ve dnech v týdnu, rozliší roční období a činnosti, které k nim patří
- Matematické představy:
- Rozlišuje méně – více - stejně, kratší – delší, o 1 více – o 1 méně atd.
- Dokáže roztřídit předměty do skupin podle barvy, tvaru, použití, velikosti
- Pozná, co do skupiny nepatří
- Seřadí pět prvků podle velikosti
- Napočítá do 5, chápe princip sčítání a odčítání (na prstech, předmětech)
- Pozná základní geometrické tvary
3. Pracovní předpoklady, návyky, osobnost dítěte:
- Zvládne být a pracovat bez rodičů
- Hraje si s kamarády, spolupracuje, umí se rozdělit, dodržuje pravidla hry, umí i prohrávat, zvládnout neúspěch
- Vydrží u hry a práce, dokáže se soustředit
- Respektuje autoritu (učitelku, rodiče, dospělé), umí pozdravit, poprosit, poděkovat
- Odpovídá na otázky, naslouchá jiným, umí se dohodnout
- Ukládá si věci do tašky, přihrádky, botníku, na věšák, na ramínko, pozná osobní věci, zapne a rozepne knoflík, zip, suchý zip, oblékne se a svlékne, zvládá sebeobsluhu
- Má pozitivní postoj ke škole, má zájem o poznání nových věcí, klade otázky
- Dodržuje pravidla chování, podřídí se pokynům dospělého, i když je to pro něj nepříjemné, chápe nutnost řádu
- Je schopné pracovat ve skupině dětí na společném cíli, zapojuje se do kolektivních her, dokáže ustoupit jinému dítěti
- Umí dítě většinu z uvedených dovedností? Je zdravé? Zvládlo úkoly při zápisu do základní školy?
Pokud ano, tak je odklad školní docházky zbytečný!