Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie.

Více informací

Vyjádření ApPPP k aktuální situaci ve školství a poradenství

27.11.2023 v 09:41, autor: Mgr. Jana Hlavová
Vyjádření ApPPP k aktuální situaci ve školství a poradenství

Vyjádření ApPPP k současnému dění ve školství a poradenství (11/2023)

 „Naděje je stav ducha, který dává smysl našemu životu.“

Rádi bychom si naději uchovali i v oblasti školství, aby měly všechny naše snahy smysl a nezmizela naděje, že může dojít k jeho zlepšování v aspektech současné doby.

Aktuálně se celorepublikově ozývají hlasy, že avizované změny ve financování školství budou mít negativní důsledky pro školy, pedagogy a v konečném důsledku i na samotné děti-žáky-studenty, důsledky se tím pak dotknou i budoucích zaměstnavatelů a celkové ekonomiky. Jednoznačně se, podle našeho názoru, negativně dotknou kvality výuky.

ApPPP již dříve upozorňovala na nevhodnost rozdělení pedagogů na 2 kategorie – diskriminace těch, co se podílejí na utváření celého systému – speciálních pedagogů a psychologů ve školách i v ŠPZ (tzn. v pedagogicko-psychologických poradnách a speciálně pedagogických centrech), vychovatelů, asistentů pedagoga i dalších nepostradatelných nepedagogických pracovníků - školníků, kuchařů, uklízeček. Snižování výdajů pro školství zhorší podmínky pro všechny zúčastněné, ruší bezkoncepčně to, co se osvědčilo a fungovalo a co by se mělo posilovat. Tématem k zamyšlení jsou pro nás také připravované změny v oblasti odkladů školní docházky, apod., které jdou proti snahám rovnosti ve vzdělávání výrazným omezením individuální podpory, vyvolávají obavy z dalších dopadů v souvislosti se zvyšováním psychických obtíží u všech skupin žáků, na jejichž nárůst upozorňuje řada studií. Výrazně tím budou redukovány možnosti v oblasti prevence, která je základem pro to, aby problémy a ekonomické náklady nenarůstaly, ale naopak se jim předcházelo.

Pokud není školský poradenský systém fundovaně podporován, vede to k deziluzi, snížení prestiže a pocitu spokojenosti, smysluplnosti u jeho zaměstnanců a vyvolává to dříve neexistující nechuť psychologů a speciálních pedagogů absolventů do poradenství nastoupit.

Rádi bychom se podíleli na vytváření dalších smysluplných koncepcí v rámci pracovních skupin na MŠMT, kde bychom mohli uplatnit své zkušenosti a odborné znalosti, zároveň bychom ke své práci potřebovali jako pracovníci PPP vyhovující a odpovídající podmínky.

Voláme po historicky osvědčeném poskytování vyvážené poradenské služby zacílené nejen na oblast diagnostiky, ale stejnou měrou i na oblasti prevence a intervence. K tomu potřebujeme komunikaci, naslouchání a podporu ze strany MŠMT, čehož se nám nedostává v  potřebné míře.