Vyjádření ApPPP k současnému dění ve školství a poradenství (11/2023)
„Naděje je stav ducha, který dává smysl našemu životu.“
Rádi bychom si naději uchovali i v oblasti školství, aby měly všechny naše snahy smysl a nezmizela naděje, že může dojít k jeho zlepšování v aspektech současné doby.
Aktuálně se celorepublikově ozývají hlasy, že avizované změny ve financování školství budou mít negativní důsledky pro školy, pedagogy a v konečném důsledku i na samotné děti-žáky-studenty, důsledky se tím pak dotknou i budoucích zaměstnavatelů a celkové ekonomiky. Jednoznačně se, podle našeho názoru, negativně dotknou kvality výuky.
ApPPP již dříve upozorňovala na nevhodnost rozdělení pedagogů na 2 kategorie – diskriminace těch, co se podílejí na utváření celého systému – speciálních pedagogů a psychologů ve školách i v ŠPZ (tzn. v pedagogicko-psychologických poradnách a speciálně pedagogických centrech), vychovatelů, asistentů pedagoga i dalších nepostradatelných nepedagogických pracovníků - školníků, kuchařů, uklízeček. Snižování výdajů pro školství zhorší podmínky pro všechny zúčastněné, ruší bezkoncepčně to, co se osvědčilo a fungovalo a co by se mělo posilovat. Tématem k zamyšlení jsou pro nás také připravované změny v oblasti odkladů školní docházky, apod., které jdou proti snahám rovnosti ve vzdělávání výrazným omezením individuální podpory, vyvolávají obavy z dalších dopadů v souvislosti se zvyšováním psychických obtíží u všech skupin žáků, na jejichž nárůst upozorňuje řada studií. Výrazně tím budou redukovány možnosti v oblasti prevence, která je základem pro to, aby problémy a ekonomické náklady nenarůstaly, ale naopak se jim předcházelo.
Pokud není školský poradenský systém fundovaně podporován, vede to k deziluzi, snížení prestiže a pocitu spokojenosti, smysluplnosti u jeho zaměstnanců a vyvolává to dříve neexistující nechuť psychologů a speciálních pedagogů absolventů do poradenství nastoupit.
Rádi bychom se podíleli na vytváření dalších smysluplných koncepcí v rámci pracovních skupin na MŠMT, kde bychom mohli uplatnit své zkušenosti a odborné znalosti, zároveň bychom ke své práci potřebovali jako pracovníci PPP vyhovující a odpovídající podmínky.
Voláme po historicky osvědčeném poskytování vyvážené poradenské služby zacílené nejen na oblast diagnostiky, ale stejnou měrou i na oblasti prevence a intervence. K tomu potřebujeme komunikaci, naslouchání a podporu ze strany MŠMT, čehož se nám nedostává v potřebné míře.